پاک کردن لکه لباس رنگ گرفته در لباسشویی

توسط: پشتیبانی  دوشنبه, 27 آذر 1402 بازیدها: 6734 - نظرات : 0

 

پاک کردن لکه لباس رنگ گرفته

 

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با عجله تعداد زیادی لباس با رنگ های مختلف تیره و روشن را درون ماشین لباسشویی می ریزید و به دنبال کار های عقب افتاده خودتان می روید.

اما وقتی بر می گردید تا لباس هایتان را بردارید با صحنه ناراحت کننده ای رو به رو می شوید یکی از لباس های تیره ای که تازه خریده اید رنگ پس داده و تمام لباس ها به خصوص لباس های روشن و سفید را لک کرده است.

لک های وحشتناکی که با دیدن آنها تصور می کنید همه لباسهایتان را باید دور بیندازید. اما در چنین شرایطی دور انداختن لباس های رنگ گرفته تنها راه حل ممکن نیست.

مقاله پاک کردن لکه لباس رنگ گرفته در لباسشویی در وبسایت الکتروسرویس به شما کمک می کند تا در چنین شرایطی رنگ لباس های خود را دوباره به حالت قبل بازگردانید.

 

جلوگیری از رنگ گرفتن و ثابت نگه داشتن رنگ لباس :

ابتدا با راه های جلوگیری از رنگ گرفتن لباس آشنا شویم.

 

لباس ها را از نظر جنس و رنگ تفکیک کنید

لباس های روشن و سفید با یکدیگر ، تیره و مشکی باهم و رنگی ها (تناژ های نزدیک) همراه با مایع لباسشویی مناسب با یکدیگر شسته شود لباس هایی که از نظر بافت و جنس با سایر لباس های دیگه متفاوت اند را باهم نشوییم.

 

لباس ها را پشت و رو کنید

این گزینه برای شلوار لی مناسب می باشد.

 

به لباس های نو حساسیت بیشتری داشته باشید

برای این کار بهتر است ابتدا لباس نو را چند دقیقه در آب و مواد شوینده قرار دهید تا لباس را تست کنیم در نظر داشته باشید قبل از تست لباس اتیکت روی لباس را به طور کامل مطالعه کنید تا دما و شوینده و… مناسب برای لباس را فراهم کنید.

 

ماشین لباسشویی را روی دور تند نگذارید

دور موتور بالا برای ماشین لباسشویی باعث می شود لباس های شما اصطکاک بیشتری با یکدیگر داشته باشند و همین باعث می شود لباس ها راحت تر به یکدیگر رنگ بدهند این اتفاق وقتی از خشک کن لباسشویی استفاده میکنید می تواند بیشتر باشد پس سعی کنید دور ماشین لباسشویی را در حد متعادل قرار دهید نه خیلی کم نه خیلی زیاد.

 

روش های از بین بردن لکه لباس رنگ گرفته

تکه های لیمو ترش

اگر لباس رنگ گرفته خود را درون جوشانده آب و تکه های لیمو ترش به مدت دو ساعت بخیسانید، رنگ آن به حالت طبیعی باز می گردد.

بهتر است بعد از این کار لباستان را در محلول آب گرم و مایع ظرفشویی بیندازید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند. بعد از این مدت لباس رنگ گرفته را از محلول خارج کنید و به روش معمول بشویید.

 

چای سبز دم کرده:

در این روش ابتدا باید لباستان را به مدت ۱۵ دقیقه با مواد شوینده و آب سرد شستشو دهید سپس لباس را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت حاوی محلول آب داغ و سه لیوان چای سبز دم کرده قرار دهید و بعد از طی این مدت آن را خارج کرده و روی بند آویزان کنید.

در مرحله آخر باید روی قسمت های رنگ گرفته لباس نمک بپاشید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند سپس آن را با مواد شوینده معمولی شستشو دهید.

 

شستشوی مکرر لباس:

اگر می خواهید رنگ گرفتگی لباس های سفید و نخی به طور کامل از بین برود، آنها را چندین بار با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

در نظر داشته باشید تا زمانی که لباس خیس است، لکه های رنگی ایجاد شده پس از هر بار شستشو با سرعت بیشتری از بین می روند.

توصیه می شود قبل از به کار گیری سایر روش های پاک کردن لکه لباس نیز ابتدا از این روش ساده استفاده کنید.

 

ترکیب سرکه سفید و مواد شوینده:

استفاده از ترکیب سرکه سفید و مواد شوینده مؤثرترین روش پاک کردن لباس های رنگ گرفته است. کافیست یک یا دو استکان سرکه سفید را با مواد شوینده مخلوط کنید و آن را در ماشین لباسشویی بریزید.

همچنین می توانید لباس رنگ گرفته را در این ترکیب به مدت یک شبانه روز خیس کنید. این کار موجب می شود هیچگونه اثری از رنگ روی لباس باقی نماند.

 

محلول آب و جوش شیرین:

شما می توانید برای رفع رنگ گرفتگی لباس هایتان از خاصیت پاک کنندگی جوش شیرین نیز استفاده کنید.

در این روش باید یک استکان جوش شیرین را با ۴ لیتر آب ترکیب کنید و لباس هایتان را داخل این محلول بیندازید پس از چند دقیقه لباس ها را از محلول جوش شیرین خارج کنید و بلافاصله آنها را با آب و شوینده های معمولی شستشو دهید.

 

مایع سفید کننده اکسیژن دار:

در مواردی که رنگ گرفتگی لباس خیلی شدید است استفاده از مایع سفید کننده اکسیژن دار مؤثرترین گزینه محسوب می شود.

البته به کار گیری این روش ممکن است به بافت لباستان نیز آسیب بزند.

در این روش شما باید پس از ترکیب مقداری مایع سفید کننده با آب گرم لباس را به مدت چند ساعت درون این مخلوط خیس کنید و سپس آن را با یک ماده شوینده مناسب بشویید.

شما می توانید برای پاک کردن لکه های رنگی لباس های کاملاً سفید از سفید کننده های کلر دار نیز استفاده کنید.

 

خشک کردن لباس با نور خورشید:

اشعه ماوراء بنفش خورشید زنجیره های شیمیایی قسمت های رنگ گرفته لباس را تخریب کرده و در نتیجه رنگ اضافی لباس را به تدریج محو می کند.

علاوه براین نور خورشید هیچگونه آسیبی به بافت لباس شما نمی زند و بر خلاف سفید کننده ها بوی لباستان را تغییر نمی دهد.

پس بهترین روش برای خشک کردن لباس های رنگ گرفته آویزان کردن آنها روی طناب در معرض نور خورشید است.

 

 

رنگ کردن لباس:

روش رنگرزی یا رنگ کردن لباس برای از بین بردن لکه های رنگی بزرگ ایجاد شده در لباس های روشن و سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

برای انجام این روش می توانید رنگ مخصوص همرنگ لباستان را تهیه کنید و مطابق با دستور عمل نوشته شده روی آن، لباس را رنگ کنید و یا از متخصص رنگرزی کمک بگیرید.

 

شستشوی لباس در خشکشویی:

اگر نگران هستید استفاده از روش های خانگی به لباس شما آسیب بزند و یا از نحوه پاک کردن قسمت های رنگ گرفته لباس اطلاع کافی ندارید، این کار را به یک خشک شویی معتبر بسپارید.

افرادی که در خشکشویی فعالیت می کنند با بهره مندی از تجربه، تخصص و مهارت کافی و آگاهی از شناخت پارچه ها و جنس آنها رنگ های اضافی روی لباستان را از بین می برند.

 

مخلوط نمک و پودر شوینده:

یکی دیگر از روش های پاک کردن رنگ اضافی روی لباس استفاده از مخلوط نمک، پودر شوینده و جوش شیرین است.

شما باید این مخلوط را در آب به طور کامل حل کنید و لباستان را به مدت چند ساعت در محلول حاصل بخیسانید سپس لباس را با همان محلول بشویید و بعد آبکشی کنید.

فراموش نکنید مدت خیس خوردن لباس به اندازه لکه های رنگی ایجاد شده بستگی دارد.

 

الکل ایزوپروپیل:

وقتی استفاده از سفید کننده برای پاک کردن رنگ گرفتگی لباس های رنگی امکان پذیر نباشد الکل ایزوپروپیل جایگزین مناسبی است.

در این روش باید پنبه را به الکل آغشته کرده و روی قسمت های رنگ گرفته لباس و اطراف آن بمالید سپس پنبه را به سمت مرکز لکه حرکت دهید تا رنگ لباس شل شده و به قسمت های رنگ گرفته انتقال یابد و این قسمت ها را بپوشاند.

 

مایع لکه بر:

جهت حذف لکه های رنگی ایجاد شده روی لباستان مایع لکه بر را با پودر ماشین لباسشویی و آب با بالاترین دمای ممکن ترکیب کنید و لباس را به مدت چند ساعت داخل این محلول بخیسانید.

سپس لباس را با آب ولرم آبکشی کنید و به روش معمول بشویید. در صورتی که قسمت های رنگ گرفته لباس پاک نشد باید مراحل قبل را دوباره تکرار کنید.

 

هیدروژن پراکسید:

چنانچه روش های قبلی مؤثر واقع نشد آب و محلول هیدروژن پراکسید را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید و لباستان را به مدت نیم ساعت درون این محلول بخیسانید.

توجه داشته باشید قبل از این کار هیدروژن پراکسید را روی یک جای نامشخص لباس یا پارچه کهنه ای همجنس لباستان تست کنید تا مطمئن شوید این محلول به لباس شما آسیب وارد نمی کند.

 

آسپرین:

آسپرین برای از بین بردن لکه های غذا و آبمیوه روی لباس های سفید کاربرد زیادی دارد. اما اگر رنگ گرفتگی لباستان خفیف است و لکه های رنگی ایجاد شده روی لباستان کوچک و کمرنگ می باشد می توانید برای بر طرف کردن این لکه ها از آسپرین استفاده کنید.

در این روش ۱۶ عدد آسپرین خرد شده را با آب یک تشت ترکیب کنید و لباستان را به مدت نیم ساعت در این محلول بخیسانید. سپس لباس را با مواد شوینده معمول بشویید.

 

چند روش پاک کردن لکه لباس رنگ گرفته در لباسشویی  را در این مقاله توضیح دادیم. سعی کنید لباسای رنگی و سفید را طبق دستور شستشوی لباس و جدا از هم بشویید. 


پستهای مشابه


پست های مرتبط